Friday, July 8, 2011

Make up simple-simple sudah ke pejabat.



Haaa ramai yang kenapa aku make up kadang-kadang sekejap je. tak sampai 25 minit pun kalau ke kolej dlu. lagi-lagi skang dah bekerja, pun ramai kawan-kawan aku yang bertanya. DIorang cakap aku make up cepat. Ala senang je. Korang make up simple-simple sudah la. tapi maksud aku simple tu bukanlah just tempek bedak and gincu. dah siap ! no no no ... maksud aku, simple la. tak perlu over-over. tak payah tebal-tebal macam nk pergi opera cina ke, ataupun macam de function kan?

Kalau nk tahu cmne aku make up simple-simple ni, jomlah tengok. Ha tp sebelum letak bedak tu. aku pakai pelembab. ala saja tak nak kasi muka aku kering laaa. nanti kalau main letak je bedak, muka jadi bertompok kesan menggelupas or kering. jadi aku pakai pelembab ni.


ini toner yang aku pakai. ala orang pakai toner tuk hilangkn kesan kotor kat muka. s0 sapu je dgn kapas kt muka. Harga toner ni dalam RM18.90


then aku pakai pelembab ni la. cream nivea. dia melembapkan muka. s0 bila pakai ni licin je muka. s0 nk pakai bedak pn senang. bila bedak melekat dgn pelembab jadi la rata sikit. tak perlu basahkn sponge bedak pack. kalau pack sederhana besar ni aku beli ada la dalam RM 5.70 kot. da lupa.


Tapi sebelum pakai bedak compact. aku pakai bedak baby ni. tak aku suka pakai bedak tepung ni dulu. hehe.. rasa lembut. Aku beli pack kecik je baru RM2.90 boleh la pakai sebulan.

Lepas tu baru lah aku pakai bedak ni. aku beli kt cosway je. harga tak smpai RM20.00. alah tapi aku suka bedak ni sbb dia mcm tanah liat. bila da pakai, 6 jam pn tak perlu touch up lg. hehe.. try la.. harga dia kalau mmber cosway RM19.90. kalau tak, RM29.90. tp still murah kn?


s0 bila da pakai bedak compact tu jadi la cmni. Memang muka akan pucat gila kalau tak pakai apa-apa.. huuhuhu kalau org da biasa make up cmnila. ermmm tapi ada kawan aku tu tak pernah pakai make up. syok jadi cm dia. tak perlu rimas-rimas dgn make up.


Lepas pakai bedak tu, kebiasaanya aku akan ketip bulu mata ni. biar la lentik sikit. tak perlu pakai bulu mata bagai. kalau pakai bulu mata. cmne nk ambik wuduk? ish, tak sesuaila. s0 korang beli je la alat ni. tak de la mahal. kalau pegi kedai yg de jual getah rambut and accesories perempuan selalu dijual dengan harga tak smpai pun RM6.00. senang je bila da ketip sikit tu dia memang akan melentik. Cara dia pun tak susah. just ketip je la. jangan sampai kene kelopak mata.



Lpas tu aku akan pakai eyeliner. Aku pakai jenama maybelline je. tak silap aku harga dia RM14.90. pakai kaler hitam . s0 aku akan pakai kat atas kelopak mata and bawah mata tu. hehehe



Lepas pakai eye liner aku pakai maskara. ala yang silky girl je sbb senang nak tanggal bila ambik wuduk. lagipun jenama ni murah. baru RM13.90. pakai tak lama masuk zohor dah buang kn? jadi baik aku beli yang murah je. tapi elok. sangat elok bagi aku.


so jadi lah macam ni rupa mata aku. simple je. Aku tak suka pakai eye shadow. cukup la eye liner je .. masa aku ambik nk pakai dari step 1 tadi smpai yg ni just 10 minit je. ermmm kira oke la tuh. simple je.. aku tak suka tebal-tebal.



Ini pemerah pipi. Aku pakai yang maybelline. skang aku cari jenis ni dah tak da la. hurmm best sangat pakai dia n menjimatkan. aku beli dengan harga RM36.90 bole pakai setahun tw. hurmmm org maybelline cakap stok ni da tak keluar sbb tak byk sambutan. tp aku suka. org tak beli maybe sbb dia debu kot. jenis kene pandai bajet sendiri byk mana nk.


Ha s0 lepas da pakai pemerah pipi tu jadi la merah sikit. ala jangan pakai tebal-tebal. nipis je.. okey ?



S0 yang terakhir sekali aku akan pakai lipstik. favourite lipstik aku dari maybelline. code nombor lipstik ni 415. Warna dia more to pink.. ramai kawan-kawan aku dah pakai yang ni lepas tgk aku pakai. tapi kalau nk cantik lagi pakai la lips bum. hehe.


macam ni lah jadinya lepas dah make up. s0 siap la dalam masa 20 minit. tak adalah lama pun.



So tengok la perbezaan sebelum dan selepas. huhuhu . ermm last sekali baru aku pakai tudung utk ke pejabat. oke bye !

No comments:

Post a Comment