Saturday, July 9, 2011

Apa yang aku pelajari tentang kehidupan...




hurmmmmmm...entahlah. kenapa aku tiba-tiba berfikir banyak hari ni. plus-plus dengan membebel tiap kali ada berita tentang demonstrasi Pehimpunan BERSIH ni. Dari apa yang ada dalam kotak pemikiran kau ni, kita semua kan dah dewasa s0 berfikirlah secara matang sebelum bertindak. Dah sah-sahlah perhimpunan tu hanyalah mmbuang masa, duit dan tidak mendatangkan apa-apa keuntungan. Bukan aku nk bakee up sape-sape, tapi sebagai rakyat MALAYSIA kita perlulah prihatin. Jangan sampai ada pihak lain mempergunakan kita yang melayu ni. tolonglah... jgn dipergunakan..

demonstrasi tu terlerai pun di sebabkan Anwar dah berjaya hantar memorandum tu. ermm bila di pikirkan. apa salahnya hantar je cara elok. tak perlu buat perhimpunan. Banyak pihak susah sebab perkara ni. jalan sesak. smpaikan aku nk balik keje smlm pun sesak. jem ! hurmmm.... entahlah, apa ada dalam fikiran mereka. Lainlah kalau Malaysia ni papa kedana ke, huru-hara mcm kt sesetengah negara lain. Tapi aku tengok negara kita ni dah tenteram, aman, macam-macam kelebihan kita ada. nk Universiti pun ada. shopping mall ada, masjid? pun ada.. jalan raya? kn okey sume.. taraf hidup pun okey. jadi renungkanlah sekejap. jangan ikutkan nafsu sgt. dan lebih penting jangan dipergunakan.

Itu sajalah... bebelan aku. Kita patut lebih bersyukur. Negara kita aman sangat. Bnyak kelebihan dan tersedia. entahlah, apa lagi yang tak cukup agaknya. janganlah tamak sngat. Aku sebagai rakyat Malaysia cuma inginkan yang terbaik. jangan terlalu ikutkan sangant perasaan tuh.

Hurmmmm selain dari kes BERSIH tu, banyak lagi yang aku pelajari. Kita sebenarnya patut bersyukur atas kehidupan yang kita dah ada skang. cuba renungkan negara yang bernasib malang. Selain dari tuh, kehidupan ni memang mencabar pun. aku pun ada terfikir. macam mana kalau kita tak pernah bahagia dengan apa kita lalui sekarang? tapi tak sampai hati nk lepaskan??? hurmmm.. abaikan.

tapi apa aku pelajari dari kehidupan ni, solat jangan tinggal. cubalah luangkn ms mmbaca al-quran.. dekatkan diri dengan agama.. jangan menyakiti hati orang and hormati orang tak kira lah siapa dia.. hurmmm okelah bye !

No comments:

Post a Comment